Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

Uskonnot perustuu vihaan ja ihmisten alistamiseen!

  • Kaikkien uskontojen yhteinen kirkko.
    Kaikkien uskontojen yhteinen kirkko.

Ihmiskunnan kehittämät uskonnot eri puolilla maapalloa perustuvat enemmän tai vähemmän vihaan, ihmisten alistamiseen ja vapauden riistoon.

Vääräuskoisten käännyttämiseen ja pelolla hallitsemiseen.

Uskontojen toimesta on rakennettu myöskin erillaisia pyhättöjä, mekkoja ja kirkkoja, joissa uskontoa harjoitetaan ja opetetaan.

Samoin uskonnot pyrkivät laajentumaan ja valtaamaan uusia kansakuntia. Taistelu ihmisten sieluista on kovaa ja tappaminenkin on tarpeen tullen sallittua.

Suomikin on osallistunut osallistunut uskonsotiin ja ihmisten käännyttämiseen -itään ja saamelaisten keskuudessa.

Kanariansaarilla Playa del Inglesissä on kaikkien uskontojen kirkko, jossa jokainen uskontokunta voi harjoittaa uskontoaan.

Demokraattisissa yhteiskunnissa pitäisikin kaikki uskonnot sopia samaan kirkkoon!

Vain tälläiset kirkot tulisi olla sallittuja, jotta uskonnot eivät pääse vihamaan ja lietsomaan vihaa toisia kohtaan omissa "pyhätöissään".

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ja uskonnoista julmin on kristinusko, jossa kaikkivaltias isä asiaan puuttumatta katsee kun ainokaista poikaansa kidutetaan ja ristillä tapetaan.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Uskonnot perustuu vihaan ja ihmisten alistamiseen!
Lisäisin samaan pötkköön itsekkyyden. 10 käskyä on mitä parhain luettelo näistä kolmesta perusalistuksesta.
Esimerkiksi 'kunnioita isääsi ja äitiäsi..' Mitä se muuta on kuin lasten alistamista ja omaa itsekkyyttä.

Käskyssä en näe vanhempien velvollisuutta hoitaa ja kasvattaa lapsensa rakkaudella vaan kurilla ja vihalla.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Perus merkitykseltään uskonnot ovat syntyneet rakentamaan yhteisöllisyyttä, luomaan toivoa ja pyrkimään hyvää mutta koska uskontoa myös rakentavat ja muokkaavat sekin voi radikalisoitua ja agressiiviseksi. Uskontoa voidaan myös käyttää vääräänkin kuten luomaan vihaa ja pelkoa sekä . Onneksi uskonnollisuuteen on löytynyt tieteestä parannuskeino nimittäin sen saa ihmisestä pois stimuloimalla vahvoilla mangeeteilla aivojen emotionaalisen (suom. Tuunekeskus) osan pois päältä, tosin sivuvaikutuksesta ihmisestä tulee kyyninen ja masentunut.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mitä varten se yhteinen pyhättö pitäisi nimittää "kirkoksi"?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Eipä titetenkään. Työväentalo tai maamiesseurantalo kuulostaisi kuitenkin liian maalliselta ;)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Miks ei moskeija tai synagooga? Ehkä temppeli olisi neutraalimpi?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi Vastaus kommenttiin #11

Islamistit,krisityt, protestantit, kalvinistit, ordotoksit... kun panevat päät yhteen niin eiköhän, joku keksi kaikkien hyväksymän nimen.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #11

Mitenkäs pantheon, kaikkien jumalien temppeli.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi Vastaus kommenttiin #25

Ei hassumpi. Lapin miehelle riittää LAAVU. Tuo Inglesin kirkko on muuten laavun mallinen.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «uskonnot eri puolilla maapalloa perustuvat enemmän tai vähemmän vihaan, ihmisten alistamiseen ja vapauden riistoon. Vääräuskoisten käännyttämiseen ja pelolla hallitsemiseen.»

Uskonnoilla on nähdäkseni varsin monta syytä, mutta en laskisi "vihaa" kovin ensisijaiseksi syyksi – mutta se seuraamus on kyllä lähellä uskontojen ydintä.

Nähdäkseni uskontojen tärkein syy on moraali, jonka perusteella voimme sanoa, että minä olen hyvä ihminen ja nuo jotkut muut ihmiset ovat pahoja ihmisiä. Keskeistä on, että uskonnot mahdollistavat tekopyhyyden. Sikäli kun peräti jotkin tietoisuuden ja järjenkäytön olemassaolon selitykset lähtevät paljolti samasta sosiaalisesta selityksestä, uskonnot ovat sosiaalisia konstruktioita, jotka sopivat tähän tarkoitukseensa hyvin.

Uskonnoilla on myös muita syitä, kuten harhan turvallisuudesta ja toivosta antaminen. Nämä ovat enemmän yksilöpsykologisia syitä. Lisäksi jumalilla on merkittävä rooli inhimillisen kyvyn ylittävän sosiaalisen vaihdon kannalta, erityisesti asioissa, joissa ihmisen voimat eivät riitä.

Uskonnollinen maailmankuva on lähinnä näiden muiden syiden renki – inhimillinen ratkaisu, jolla oikeasti relevanttien syiden ja naturalistisen havaintomaailman välinen dissonanssi hälvennetään.

Ryhmäpsykologiassa uskonnolla on tärkeä rooli ryhmäidentiteetin kannalta. Kuuluisassa Robber's Cave -kokeessa laitettiin kaksi mahdollisimman identtistä poikaryhmää asumaan samalla alueella. Hyvin nopeasti ryhmien välille muodostui raju konflikti. Ryhmille muodostui oma identiteetti ja sen merkiksi ryhmät hakivat lukuisia keinoja erottua toisesta ryhmästä. Rukoilusta tuli toiselle ryhmälle perinne, jolla se erottui "kiroilevasta" toisesta ryhmästä ja ajatteli saavansa apua Jumalalta voittaakseen vastustajansa. Sama uskonnollisen identiteetin vahvistaminen osana taisteluhengen vahvistamista nähdään suurin piirtein kaikissa sodissa.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ylen aamuteeveessä oli juuri tänään että ajattelutapa "minä olen hyvä ihminen ja nuo jotkut muut ihmiset ovat pahoja ihmisiä" on ihmisyyteen liittyvää ryhmien välistä kilpailua ja me hengen luomista. Ohjelmassa olleen asiantuntijan mukaan sitä esiintyy myös uskonnosta irrallisissa ryhmisdä ja sitä oltaisiin ehkä myös asentamassa ropotteihin jotta näillä voisi olla tunteita kuuluvuutta kohtaan. Ihmisille kuitenkin jää omaankäteen päättää käyttävät uskontoa omiintarkoituksiin vaiko esim rakentamaan rauhaa. Ainakin kristinusko suosittelee jälkimmäistä Martti Lutherin 1500-luvun tulkinnan mukaan.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mitä varten kaikki ihmiset sitten eivät ole inhimillisiä?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #17

Ehkä psyykkinen mielenevoluutio? Ei ikäväkyllä kerrottu, haluaigin itsekkin tietää...

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Uskonnot ovat puhtaasti vallankäytön välineitä joilla kuritetaan ja hallitaan alamaisa. Ihmisille olisi riittänyt nuo kymmenen käskyä.

Juutalaisilla on 613 käskyä, 365 on kieltäviä, 248 on kehotuksia, asioita joita täytyy tehdä. Juutalainen uskonto perustuu tekemiseen ei uskoon.

Intialaisilla on satoja jumalia, tätä voisi jatkaa loputtomiin.

Hemmo on tavallan oikeassa, onkohan ollut käviöitä kyseissä kirkossa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Kävin. Mielenkiintoista se, että kirkko on keskellä Kasbahin kauppakeskusta, jossa myydään materiaaliaisa tuotteita, tanssitaan kauppa-aukiolla jokailta, kaupitellaan huumeita ja harjoitetaan ihmiskauppaa.

Kirkon läpi kuultaa aurinko monivärisenä efekteineen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eiks joku tämäntapainen yleiskappeli on rakenettu Helsinkiin Kampin aukiolle?

Käyttäjän anttikivivalli kuva
Antti Kivivalli

Minusta nyt yksinkertaistetaan liikaa, esimerkiksi suhteellisen hyvin tuntemiemme seemiläisten uskontojen taustalla on paljon voimattomuutta luonnon ja elämän edessä ja sitten oivalluksen, "jumalallisen viisauden" tuomia tulkintoja ja toimintaohjeita menestyksen saavuttamiseksi. Esimerkiksi uhriajatus on perinteinen , animistinen idea: Jumalalle (maalle, taivaalle, auringolle, tulelle jne.) uhrataan jotain, jotta Jumala on suopea ja antaa hyvä metsästyssaaliin, sadon tai rauhan rotkoon pudonneelle heimolaiselle.

Animistit tosin siis ajattelevat, että kaikessa on sitä samaa henkeä, joten he ovat usein tyytyneet joidenkin saaliseläinten osien "uhraamiseen" ja pyhittämiseen tai ihan ruoan laittamiseen oravahenkien ravinnoksi.

Tästä ideasta on kehittynyt näyttävämpiä tapoja, intialaisten voiuhrit, joissa saatettiin polttaa tonnikaupalla voirasvaa ja taivaaseen noussut savu sitten miellytti(!) jumalia. Edelleen ihmisen ja esimerkiksi kotieläinten pidon kehittyessä intialaiset keksivät "hevosuhrin" ja mitä suurempi heimopäällikkö, sitä enemmän hän pystyi teurastuttamaan hevosia pyhässä toimituksessa...

Kun sitten vielä otetaan kaksi tekijää, papiston eli (usein perinnöllisen) eritysiasiantuntijaluokan syntyminen ja tämän kaiken rinnalla kehittyneet alkeellisen "me olemme me ja muut ovat muita, siis vaarallisia ja meidän apajillamme" -ajattelu, ollaan tekemisissä tuon Robber's Cave kokeen ja lopulta vaarallisten uskontojen kanssa, jotka voivat elää vuosituhansia...

Buddhalaisuutta muuten pidetään uskontona ja minun on vaikea keksiä, miten se perustuu vihaan ja ihmisten alistamiseen. Toki sitäkin on (esim. Japanin sotaisina kausina) käytetty toisten alistamisen motiivina ja keinona, mutta buddhalaisuus perustuu perustajansa Siddharta Gautama Buddhan itsetutkiskeluun, hänen silloisilta tantrisilta joogeilta oppimiinsa harjoituksiin ja niiden tuottamaan valaistumiseen ja siitä syntyneisiin periaatteisiin, joissa ei ole mitään vihaa ei alistamista.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

"me olemme me ja muut ovat muita, siis vaarallisia ja meidän apajillamme" on tiedostettua laumaj reviiriajattelua mikä on ollut kilpailun kannalta olennaista. Tutkijoiden mukaan se on kehittynyt paljon ennen ennen nykyijmistä ja meidän on vain opittava hillitsemään tuota vaistoamme. Kilpailun sijaan pitäisi ennemmin välittää lähimmäisistä ja ottaa muut ihmiset huomioon.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Antti nyt ollaan lähellä minunkin ymmärrystä, mitä kirjoitit. Kristinusko raiskasi luontouskomukset ja lestatiolaisuu vielä päälle saamelaisuudenkin.

Kultasarvinen peura on uskomuksineen on hahmo jota kannattaa ihmetellä ;)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Eikös seitsenpäinen kipinöivä lohikäärme joka syöksee tulta, tuulta ja raudankappaleita sekä mennessään polttaa suot, pellot ja lapset kätkyihinsä, ole tarpeeksi ihmeellinen? Lopulta tuo olento sentään laskeutui tuurin uuteen tupaan jonne muodostui tulinen järvi ja samainen laskeutuminen sai kivet temmeltämään. Kyseessä on sentään Itämeren-Suomalaisten Tuuri - Tharapita jumala jonkka kultti on Virossa uudelleen herätetty.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Tämä tuo hyvin esille sen, miten sosiaalinen vaihto on yksi uskontojen keskeinen tekijä ja joissain uskonnoissa ehkä korostunutta. Abrahamistisissa uskonnoissa ei enää ole selkeää uhriperinnettä, joten se ehkä helposti unohtuu meiltä. Joissain muissa uskonnoissa uhriperinne on säilynyt ja hyvin keskeinen uskonnonharjoituksessa, eikä moraalisella aspektilla ole välttämättä niin suurta painoarvoa. Uhraus on silti usein hyvin julkista, jolloin uhraaminen epäilemättä toimii myös uskonnollisen identiteetin merkkinä ja moraalisenä leimana.

Kait tuo perustuu siihen primitiivisen ihmisen kokemusmaailmaan, jossa maailmankuvan pohjalta ero tietoisten ja epätietoisten olioiden välillä oli epäselvä. Nykyään emme pidä patsasta tietoisena, mutta varhaisessa ajattelussa patsaan ulkoinen olemus saattoi johtaa elottomia kappaleita koskevaan mielen teoriaan. Kun ajattelun ja tietoisuuden ei ymmärretty perustuvan neuraaliseen toimintaan, kyky nähtiin animistisesti vähän kaikella olevalla. Myös taivaankappaleilla ja taivaalla ja maalla itsellään. Kaikkitietävyyden kaltaiset attribuutit tekivät näistä kuvitelluista tietoisista agenteista arvokkaita vaihtokumppaneita – tai abrahamististen uskontojen kohdalla hallitsijoita.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Olemme erittäin suurella matemaattisella todennäköisyydellä ainoat ns. älypäät koko kohtalaisen suuressa universumissa. Kaikki ns. muut tuolla tziljoonilla palloillaan ovat max. suhteellisen älytöntä bakteerikeittoa. Välillä oikein hävettää että edustamme parasta (ja ainoaa) älypäiden aa-ryhmää, ja hävettää paljolti just näiden jokseenkin naurettavien uskontohommien vuoksi. Tulevaisuuden ihmiset esim. vuonna 1234567 (jos eivät löydä niitä jumalia), pitävät meitä hyvin hyvin, jos ei nyt keskiaikaisina, niin ainakin kivikautisina ;D Tuomitutko olemme, ikuiseen kivikauteen ;D

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Olisko parasta uskoa vain sellaiseen uskontoon, joka lupaa eniten kaunista kuolemanjälkeiseen "elämään" ilman, että tarvitsee tehdä mitään sen eteen?

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Ei, kun sellaisen uskonnon mukaan kaikki pääsisivät taivaaseen. Olisi reiluuden vastaista, että myös ikävät tyypit pääsisivät samaan paikkaan kuin itse, vaikka olemme heitä parempia ihmisiä.

Kannattaa siksi valita uskonto, jonka mukaan itse on hyvä. Vaikkapa, että kaikki turkulaiset pääsevät taivaaseen ja rovaniemeläiset ikuiseen jäiseen helvettiin. Tai no, kriteeriksi voidaan ottaa asuinpaikan sijaan vaikkapa käyttäytymisjutut, kuten että parran ajaminen on Jumalalle kauhistus.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Marko kieltämättä tuossa minun ideassa on heikkouksia, mutta sitä ei kannatakkaan kovin pitkälle pohtia.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Toinen lähtökohta uskonnon valinnassa voisi olla aurinko. Uskoo vain aurinkoon, joka sulattaa lopulta kaikki hyviksi ihmisiksi, kostona ihmisten kehittämille uskonnoille, jotka eivät kestä kirkasta valoa ;)

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Ilmeisesti olisi parasta palata juurilleen, istua kannonpäässä, ja kirjoitella sormellansa vieressä kulkevaan hiekkapolkuun aum aum aum. Minä uskon Suomalaiset nousevat taaas kerran tästä ahdingosta.

Petteri Hiienkoski

"Vain tälläiset kirkot tulisi olla sallittuja, jotta uskonnot eivät pääse vihamaan ja lietsomaan vihaa toisia kohtaan omissa "pyhätöissään"."

Mitäs tuollaiset vaatimukset ovat muuta kuin uskonnollista väkivaltaa?!

Valitettavaa, ellei länsimaisen yhteiskunnan keskeisimpiä ihmisoikeuksien merkitystä ymmärretä ja arvosteta. Sellaista yhteiskuntaa, missä uskonvapaus kielletään, hallitsee väkivalta, joko avoin tai piiloteltu, eikä pysy pystyssä kuin pakolla. Ei kiitos!

http://petterihiienkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/...

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Eihän tästä minun ideasta mitään tule, jos eri uskontokunnat pysyvät omissa poteroissaan. Täytyy olla yhteinen käsitys ja ymmärrys.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset