*

Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

Maaseudun vanhat autot eivät maailman tulvia aiheuta

Suomen harvaanasutun seudun näkökulmasta Bernerin liikenneuudistus näyttää todella pahalta, koska joukkoliikenne on lakkautettu ja ainut kulkuvälinen palvelujen piiriin on oma auto. Olemme siis pakotettuja hankkimaan auton ja meille tämä ei ole "valinnanvapaus kysymys".

Maaseudulla ajetaan vanhoilla autoilla, joiden arvo on 500-2000 euroa ja vain ani harva ajaa uudella autolla Autojen ikä on 10-30 vuotta ja niiden tekniikka on vielä sellaista, että omatoiminen korjaaminen on mahdollista. 

Suomessa liikenteen osuus hiilidioksiidi päästöihin on n. 7%:a ja siitä vanhojen autojen osuus on häviävän pieni. Maaseudun harvaanasuttujen autojen poistaminen liikenteestä ei ole minkäänlainen ratkaisu ilmastomuutokseen.

Useat hallitukset ovat nostaneet vuodesta toiseen polttoaineveroa ja autoveroa, joka koskee nimen omaan ihmisiä, joille auto on välttämätön kulkuväline. Me maaseudun ihmiset jo nyt maksamme enemmän, kuin muut autonkäyttäjät veroa ja samaan aikaisesti tiestö rapautuu ja hallitusten toimet kohdistuvat ruuhka-alueille.

Autokannan pakonomaiselle muuttamiselle ei löydy minkäänlaisia järkeviä perusteita. Luonnon energia ja mineraalivarojen näkökulmasta jatkuva nopea autokannan uudistamien syö kaikista eniten maapallon luonnonvaroja.

Berneri kävellessä Helsingin katuja 5km matkan kuluttaa enemmän hiilidioksiidia, kuin meikäläinen joka ajaa vanhalla autolla syrjäseudulla.

Tietoa jota Bernerin pöydälle ei ole kannettu ja vaikka olisikin ei tämä kepuliberaali mitään tästä ymmärtäisi:

http://tuukkasimonen.blogspot.fi/2007/08/ilmastonmuutos-yksityisautoilu-...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Bernerin ja hallituksen toimet=Brysselissä päätetty.Vanhasen II-hallituksen sopimana.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Olet ymmärtänyt Bernerin nerokkaat suunnitelmat täysin väärin. Tarkoitus ei ole kupata maaseudun köyhää väestöä vaan siirtää heidät kasvukeskuksiin nauttimaan joukkoliikenteen ja palvelujen läheisyydestä. Maalle jää suurtilallisia joilla runsaiden maataloustukien ansiosta on varaa uusiin autoihin. He voivat ostaa kalliita maastureita joilla pystyy ajamaan rapautuvilla teillä.

Pertti Väänänen

Ne maasturit voi pistää vielä tietyin edellytyksin maatalouden verovähennyksiin.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Samoin mönkijä ja moottorikelkka ja niiden kuluista suuri osa ja huollot ja korjaukset. Muka metsätöihin tarvitaan. Kerätään kavereilta bensakuitteja ja kaikki verovähennyksiin.

Itketään ja maristaan, kun hirvet ovat syöneet nälkäänsä muutaman tmännyn taimen ja haetaan korvauksia taimikkovahingoista. Unohdetaan, että joka syksy on pakasteeseen tullut 100 kg hirvenlihaa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Juhani toki moottorikelkka on hyvä kulkuväline talvella.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Varsinkaan, kun hiilidioksidilla ei ole juuri merkitystä luonnollisessa ja jatkuvassa ilmastonmuutoksessa.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Minä mm. liikennöin, sen vähän minkä liikennöin, omakustantamiani teitä pitkin. Vain vähäinen asiointi kaupoilla ja huoltoasemilla tapahtuu julkisilla, yhteiskunnan omistamilla mutta minunkin veroissa maksamillani teillä.
Omakustantamani tiet, 3 kpl maksaa minulle useita satoja vuodessa jo nyt. Miten käynee sitten kun uudistus tulee voimaan ja joudun maksamaan ne vielä toiseen kertaan tieverkkomaksuna. Tuskin halpenee, vai uskooko kukaan tervejärkinen halpenemiseen muutenkaan. Minä en ainakaan usko!
Minulle jo nyt erittäin korkeat tiekustannukset kaksin-, kolminkertaistuvat. Niin varmasti monelle muullekin haja-asutusalueella asuvalle. En tuo tätä esiin valittaakseni, vaan tiedoksi miten epäoikeudenmukainen esitys on. Ja tähän perustuukin se "mustien laatikoiden" idea. Ota musta laatikko, niin maksat vain kilometreistä, ja niin hivutetaan valvonta joka kotiin ja autoon pikku hiljaa. Kun pirulle antaa pikkusormen se vie koko lompakon.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

En tietenkään yllytä ketään laittomuuksiin, mutta ymmärtääkseni seisonta-ajalta ei tieveroa tarvitse maksaa. Joten kaupassakäyntipäivänä ilmoitus nettiin käyttöönotosta ja sitten asiointien jälkeen taas pois. Jos käytät autoa satana päivänä vuodessa, maksat alle kolmanneksen vuoden tieverosta. Puljaamistahan se on, mutta jos palvelua ei suljeta uuden veron takia niin kyllähän se onnistuu. Jos joskus unohtuu niin unohtuu, kiinnijäämisriski on nykyisen poliisitoiminnan aikana olematon.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

En tiedä miten siellä Lapissa, mutta ainakin täällä etelämpänä tie puskee hyvin nopeasti nelimetristä leppää, jos sillä ei ajeta. Nyt kun alatte pihtailemaan tienkäytössä niin teidän pitää palkata joku huoltomies ajamaan tietä edestakaisin, ettei se mene pilalle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset