Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

Rakentakoot yritykset omat rautatiet !

  • Rakentakoot yritykset omat rautatiet !

Tänään eduskunnassa käyty keskustelu VR:n tulevaisuudesta oli aika hämmentävä. Berner puhui rautateiden pilkkomisesta 4.ksi eri yritykseksi ja maakunnallisista rautateistä, joita  kaikki hallituspuolueet tukivat.

Berner on kovan luokan valtion omaisuuksien vihaaja ja tuhooja.

Minua vain ihmetyttää se, että jos rautatieliikenne on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi ei yritykset Bernerin johdolla voi alkaa rakentamaan omia rautateitä.

KILPAILEVIA VR:LLE

Luulisi kannattavalle toiminnalle saatavan myöskin kansainvälistä rahaa.

Viimekädessä on varmaankin kysymys valtion omaisuuden ja liiketoiminnan siirämisestä yksitysille yrityksille, koska VR siirtää jo nyt tuottoja muuhun sijoitustoimintaan ulkopuolelle VR:n toiminnan. Tämä voitto nyt haluttaisiin jakaa yritysten toimesta.

Sipilä kaappaa Biotalouden rahat ja tuet, Pekkarisen ryhmittymä tuulivoimatuet ja Berneri VR:n kansallisomaisuuden.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Kyse ei ole pelkästään rautateistä, vaan kaikesta infrastruktuurista: kuka omistaa sen ja kenen pitäisi omistaa sen?

Suomalaisten ja eurooppalaisten olisi aika herätä ymmärtämään, etta demokratia voi toimia vain jos kansa omistaa tuotantovälineet ja infrastruktuurin.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Janne ja voi kysyä myöskin onko kansantaloutta enään olemassakaan ja jos ei ole kansantaloutta ei tarvita myöskään demokratiaa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"jos kansa omistaa tuotantovälineet ja infrastruktuurin"

Kansa kyllä omistaa kaiken, mutta ei ymmärrä sitä tai ei osaa käyttää omistamaansa.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Eihän yksityiset yritykset voi omistaa infrastruktuuria. Se on päivänselvä totuus, koska ei tavallisella mökin mummolla ole varaa maksaa liikenneyritysten voittoja omalla eläkkeellään.

Infrastruktuurin tulee olla luotettavaa ja laadukasta, minkä päälle yritykset voivat rakentaa vielä laadukkaampia ja kiinnostavampia palveluita niille, joilla on vara niitä käyttää.

Kuljetusten hintahaitari voi kohelluksella revetä käsiin. Sitten ylläpitoon ja investointeihin ei kukaan kiinnitä tarpeeksi huomiota ja käy niin kuin Englannissa: junat alkavat törmäillä toisiinsa yms.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Tarkoitin yrityksen omat rautatieverkostot kilpailemaan VR:n kanssa.
Maakuntien rautatiet törmäilisivät vieläkin enemmän.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

VRn palvelujen taso laittaa miettimään että pitäisikö tehdä jotain. Ei siitä mihinkään pääse että monopoleissa tuppaa aina olemaan ongelmia.
No toivottavasti uhka yhtiöittämisestä herättää VRn virkamiehet hieromaan älynystyröitään.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

VR:n uudet matkustajavaunut, erityisesti makuuvaunut, ovat erittäin mukavia. Rajoitettuun tilaan on saatu mahdutettua näppäriä ratkaisuja. Varmaan näitä VR on kehittänyt yhdessä Transtechin kanssa?

Ja nyt nämä innovaatiot pitäisi antaa ulkomaisen kilpailijan käyttöön pelkällä vuokrahinnalla ilman, että tämä on millään lailla osallistunut niiden kehityskustannuksiin. Ei mahdu minun järkeeni.

En yhdy Hemmon näkemykseen, että kilpailijan pitäisi vetää omat kiskot Suomeen. Mutta voisi vähintään tuoda tänne oman kalustonsa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Saataisiin sitä paljon puhuttua valinnan vapautta!

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Olisko tässä järkeä?

Ulkomainen paperifirma vaatii vuokrata yhden StoraEnson paperikoneen omaan käyttöönsä ja tuottaa sillä paperia, jonka myy sitten StoraEnson asiakkaille.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Olen junaillut viimeisen vuoden aikana Helsinkiin, Kouvolaan ja Tampereelle - ehkäpä noin 20 reissua. Ketä olen pääsääntöisesti junassa viikolla nähnyt nousevan- saapuvan Joensuun asemalle. Yrityksien työntekijöitä, yrittäjiä, toimihenkilöitä, eläkeläisiä. Joskus opiskelijoita.

PS. Omnibus pelasti VR-liikennöinnin. Nyt alkaa hinnat olla kilpailukykyisiä.

PPS. Montako kertaa blogisti ja kommentaattorit ovat tänä vuonna käyttäneet kaukoliikennettä?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Seppo kolme kertaa Rovaniemi-Helsinkin eikä mitään valittamista. VR ei ole enään monopoliasemassa hintakilpailussa, mutta rautatiet liikennemuotona on teknisesti rajoittunutta.

Luotijuna Rovaniemen ja Helsingin välille olisi paikallaan.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Olet Hemmo oikeassa. Nyt yritykset yrittävät vain kerätä helpot rahat VR:n kiskoilta, mutta aito kilpailu pakottaisi yritykset tekemään innovaatioita. Ehkä VR saisi kilpailijaksi luotijunan tai hyperloopin, tai persaukiset pääsisivät matkustamaan tavaravaunuissa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

VR:n kiskoilla? Ilmeisesti siis samaan tapaan kuin onnibus jo ajaa tuolla Pohjolan liikenteen maanteillä.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Hemmo, koska valtio omistaa maatieverkoston, miksi yksityisten linja-autoyhtiöiden sallitaan käyttää sitä. Olisiko oikein, jos olisi vain yksi, valtion bussiyhtiö? Paranisiko palvelu?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Matti mietippä rautateiden ja maanteiden erillistä luonnetta.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Tarkoitatko, että yksi valtio-omisteinen bussiyhtiö ei olisi mahdollista Suomessa. Hemmo, mietipppä sitä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Matti Villikari

Niin. Vuosia sitten bussiliikenteellä oli verhottu kartelli. Viime vuonna kartelli paljastui. Linja-autokartelliin kuuluivat seitsemän keskeistä bussiyhtiötä sekä Matkahuolto ja Linja-autoliitto. 40 miljoonan euron lasku odottaa kartelliin osallistuneita !

Sitten yksi bussiyhtiö tuli markkinoille uudella konseptilla ! Kuinka kävi ? Bussilippujen hinnat lähes puolittuivat ja erikoistajouksena pääsee muutamalla eurolla 400 km.

Vapaa kilpailu pakotti VR:n mukaan ja hinnat putosivat kaikilla reiteillä ja palvelu senkun paranee vaihtoehtojen ja hintatarjousten seurauksena. Finnair taipui myös pakon edessä pudottamaan sisäisten lentoreittien hintoja. Lentolippu Helsingistä Kittilään sesonkina oli monin kerroin kalliimpi kuin Helsingistä Tokioon.

Nyt oppositio tekee kaikkensa vastustaakseen tätä kehitystä ! Ihmettelen miksi ? Eikö siellä oppositiossa istu kansan puolustajat ja julkisen liikenteen puolustajat ?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Suomeen tullee kilpailutuksen myötä venäläisiä rautatieyhtiötä (Putinin tuella). Sama raideleveys mahdollistaa tämän. Ennen rautateiden yksityistämistä tulisi raideleveys muuttaa länsieurooppalaiseksi.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Pertti yrittäjän saisivat rakentaa lännen levyiset kiskot ja rautatiet.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Hemmo Koskiniemi

Ei tarvitse. Veturit ja vaunut valmistetaan Saksassa, Italiassa tai Itävallassa. Venäläiset Neuvostoliiton aikaiset veturit ovat tiensä päässä. Operoijat tuovat veturit ja vaunut tullessaan.

VR Group on tilannut Siemensiltä kaikkiaan 80 uutta sähköveturia. Hankinnan arvo on yli 300 miljoonaa euroa. Venäläiset eivät pystyneet tarjoamaan kilpailukykyistä veturia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset