Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

NATO-rata halki Lapin!

  • Muurmannin radan rakentaminen.
    Muurmannin radan rakentaminen.

Liikenneministeri Anne Berner jätti kertomatta Lapin halki kulkevan Jäämeren radan todellisen luonteen. Kysymys on NATO-radasta, jolla pyritään luomaan yhtenäinen Eurooppalainen "huoltovarmuus" halki Suomen ja maamme kytkeminen sotilasliiton etuihin ja strategiaan.

Mitää varsinaista vertailevaa selvitystä eri vaihtoehtojen kesken ei tehty, vaan lopputulos oli jo ennakkoon naulattu kiinni. Loppu olikin sitten Bernerin munkkilatinaa.

YLE uutinen

https://yle.fi/uutiset/3-10109092

Lapsikin ymmärtää, että Suomen ja Lapin kannalta edullisin, ympäristöystävällisin, saamelaiskulttuurin säilyttämisen kannalta paras sekä halvin vaihtoehto on Rovaniemi-Kantalahti-Murmansk ratayhteys.

On eri asia rakentaa rautatietä satoja kilometriä, kymmeniä ja nekin vanhalle ratapohjalle.

Selvityksessä puhutaan Rovaniemi-Alakurtti osuuden 0,9 miljardin kustannuksista ja vähätellään sen taloudellista vaikutusta. Mistä moinen summa on saatu, ja missä ovat Venäjän kanssa tehdyt laskelmat?

Jatkoselvityksistä tämä vaihtoehto jätettiin vailla selityksiä pois.

Karttaa katsomalla, Venäjä on keskeisin maa Aasian rehtiliikenteen kulussa ja sen etujen yli ei Suomi ei kävele. Ei vaikka minkälainen Eurooppa olis perälautana.

Se on myöskin Suomen elinkeinoelämän kannalta paras, koska sen avulla luodaan taloudelliset kontaktit Aasian markkinoille.

Selvityksestä puuttuu suora puolustuslaitoksen arvio radan merkityksestä, koska se on ympätty yleisen sanahelinän sekaan.

Presidentti Niinistö linja on kuristaa ja piirittää Venäjää ja tässä hyvä esimerkki selvityksistä, jolla ei ole mitään objektiivista luonnetta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kerrankin Hemmo on ihan oikeassa. Jäämeren rataa tarvitaan vain kriisitilanteita varten.

Meillähän on Venäjälle jo valmiina useita ratoja, Alakurtin kautta pääsee Jäämerelle, Värtsilän kautta Petroskoihin ja Aunukseen ja Viipurin kautta Pietariin ja Kiinaan.

Mutta jos Venäjä hyökkää Suomeen tai sulkee meiltä Suomenlahden, niin silloin me tarvitsisimme Jäämeren rataa. Viime sotien aikananhan oli sellainenkin tilanne.

Tällaisia kaavailuja on pakko tehdä niin kauan kuin Putin lietsoo sotaa rajoillaan. Alakurtin hyökkäystukikohdasta pääsee mukavasti junalla Tornion kautta Atlantille:)

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

leo näin on ja Hemmo on oikeassa. Eria asia on se mitä tämän jälkeen.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Vaikka Suomenlahti sulkeutuisi olisi meillä satamia Turusta Tornioon. Suomenladen satamat eivät siis ole elintärkeitä. Suurempi uhka olisi kaliningradin alue ja Tanskan salmet.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Putin osottelee jo nyt iskandereilla Petsamosta käsin rauhantahtoista Pohjois-Kalottia niin saattaa olla kriisin tullen kuoppanen se rautatie ajella.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Uskomatonta! Samana iltana kaksi huumoriblogia.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Johan ennekuin rahat ovat kasassa ja rata valmis 2030-voi olla, että Berner on saanut koko Suomen tiestönkin samaan maakuntapakettiin.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Veikkaan että rata valmistuu nopeammin kuin Länsimetron jatke. Natohan sen maksaa. Joten Hemmo ei muuta kuin rupeat ostelemaan soita ja joutomaita suunnitellun radan alta.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

juu ..... ei.....kukaan junaälykkö ei ole maininnut mitä sillä radalla kuljetettaisiin. Niitä junien alle jääneitä poronraatoja vai?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Soklin fosfaatit ja muut vastaavat luonnonvarat pois Suomesta. Norjalaiset kuljettaisivat satoja tonneja kalaa, jonka nyt ajavat Suomen läpi maanteitä hyödyntäen.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Ville tuo on ainut konkreetinen tavara, joka olisi norjalaisten intressi. Myöskin järvisuomen kansa syö norjan-lohta enemmän kuin omaa luonnonkalaa.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Hemmo."Kartaa katsomalla, Venäjä on keskeisin maa Aasian rehtiliikenteen kulussa ja sen etujen yli ei Suomi ei kävele. Ei vaikka minkälainen Eurooppa olis perälautana." Venäjän rahtiliikenteestä tässä ei ole kysymys.

Jos tämä rata toteutuu. Suomalaisilla yrityksillä on rikkivapaa satama ( Kuten Ruotsalaisilla Göteborg ) josta Suomalaisia tuotteita voidaan viedä maailaman markkinoille ilman vihreää veroa.

Hemmo mieti vähän, vihreä verotus on tehnyt itämeren kautta tapahtuvan viennin lähes mahdotmaksi. Vientiteollisuus tästä kärsii ja Suomen kansantalous.

Ilmeisesti nyt aletaan kiertämään vihreiden asettamia rikkiveroja itämerellä, maksaa mutta mieletstäni aivan oikeutettua. Ilmeisesti ratayhteys on halvempi kuin nykyisen vihreän rikkidirektiivin noudattaminen.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Jaa-a, eiköhän se globaali rikkisääntely tule voimaan, ennen kuin tuollaista rataa olisi piirustuspöydälläkään.

p.s. Itämeren SECA -rajoitukset ovat IMO:sta, ei Vihreiltä lähtöisin.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Ei tuosta natorataa tule. Se katkeaa paljon helpommin kuin Muurmanskin rata aikanaan.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Tottakai radalla on puolustuksellista merkitystä mutta toivottavasti osaavat vetää radan Tromssaan tai Narvikiin. Olisi puolustusstrategisesti idioottimaista satsata kallis rata Venäjän kupeeseen tai jopa Muurmanskiin.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Voimmehan me kiusata putinisteja toteamalla miten Naton "hyökkäysdivisioonat" voidaan kuljettaa salaa Lappiin josta ne iskevät yöllä Muurmanskin ohjus- ja sukellusveneiden tukikohtiin. Niitähän ne meikäläiset putinistit aina kehua repostelevat, miten natolaiset hinkuvat jotta pääsisivät iskemään niihin:)

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Narvikiin on jo olemassa Keski-Euroopasta rautatieyhteys Ruotsin kautta.

Suomen puolella rautatie on Kolarin kautta Rautuvaaraan. Sieltä on noin 350 km Alta-vuonon pohjukkaan, eikä ollenkaan hankalaa maastoa välissä. Koillisväylää ajatellen Alta-vuonon pohjukasta ei ole Aasiaan juurikaan pitempi matka mikäli Koillisväylä kaupallisesti merkittävästi ollenkaan toteutuu.

Jocke Rantanen

Meillä oli, onneksi, edes jonkinlainen maantie Petsamoon talvisodan ja sotien välisen ajan sekä jatkosodan alun ajan käytössä. Jos sitä ei olisi ollut olisi meillä ollut todella hankalaa sotien välisen ajan. Kaikki tuonti ja vienti meni Petsamon kautta silloin koska Itämeri oli suljettu.

Rata elvyttää myös Lappia ja Pohjois-Pohjanmaata, antaa työtä sekä suoraan että mahdollistaa mm. puuteollisuutta Lappiin.

Se, että rata on myös strateginen asia on sivujuonne. Jos tulisi kriisi Venäjän kanssa rata olisi todennäköisesti jatkuvasti poikki jostain. 500 km rataa erämaassa, ei kai sitä ole mahdollista puolustaa ohjus ja ilmahyökkäyksiltä?
Narvik tai Tromssa ei vaikuta juurikaan muuhun Lappiin koska se menisi silloin Kolarista. Jos vedetään Rovaniemeltä Tromssaan niin jonkin verran.

Toivottavasti löytävät rahoituksen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset