Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

Pitäisikö Kuusamon Kortesalmen raja-asema sulkea ?

  • Pitäisikö Kuusamon Kortesalmen raja-asema sulkea ?
  • Pitäisikö Kuusamon Kortesalmen raja-asema sulkea ?

Kävin viikolla Venäjän Pääjärvellä turistireissulla. Takasi tullessa automme perjantaina kiinni keskelle tietä ja rajavyöhykkeen sisälle noin 3km päähän Kuusamon Kortesalmen raja-asemasta.

Tie oli täysin kulkukelvottomassa kunnossa ja renkaat upposi niin syvälle, että auton pohjaan otti. Itse asiassa emme olisi päässeet Pääjärveltä montakaan kilometriä, jos edessämme ei olisi ajanut tiekarhu, joka sekin lopetti hommat kesken ja jätti laanaamisen n. 20km päähän raja-asemasta.

Olimme hieman ihmeissämme kun paikalle tuli neliveto "Limpulla" rajapäällikkö, mutta ei suostunut ottamaan autoamme vedettäväksi perässä kolmea kilometriä. Samoin oli haluton hankkimaan apua vaikka laitoksella on isoakin kalustoa.

Sitten meni tovi aikaa, kun samaan paikkaan juuttui rajavartioston oma pakettiauto. Hetken kuluttua tuli taas sama rajapäällikkö toteamaan, että nyt on heidänkin oma auto hädässä. Autoa kuljettanut rajavartiomies otettiin kyytiin ja taas pyysimme apua pääliköltä, mutta ilman tulosta.

Komaskerta rajapäällikön esiintyminen  oli, kun hän "Limpullaan" ajoi kohti Pääjärviä viikonloppuvapaalle.

Rajamies lähtiessään totesi, että isompi auto tulee illalla 8 aikaan ja antaa apua. Koitti ilta ja sieltähän tuli kuorma-auto jonka lavalla oli henkilöstön kuljetuskoppi. Vaunusta vääntäytyi koko joukko rajavartio ja tullihenkilökuntaa, jotka käänsivät suuren pakettiautomme käsin Pääjärven suuntaan.

Automme hintattiin 8km päähän rajasta ns. passintarkastuspisteen portin taakse. 

Ymmärsimme, että koska olimme rajavyöhykkeellä yöksi ei voi jäädän ja auto piti siirtää vyöhykkeeltä pois. Toisaalta taas ihmettelimme miksi meitä ei vedetty Suomen rajalle, kun koko aseman tiedossa oli koko päivän, että olemme juuttuneena kiinni.

Aamulla sitten tuli kuorma-auto joka veti automme Suomen  rajalle.

Koillissanomat teki kokemuksistamme  jutun ja haastatteli Kainuun rajavartilaitoksen kapteeni Kauppista, joka kertoi, että vastuu on yksin omaan tiellä liikkuvilla ja että soratiet saattaa yllättää Suomessakin.

Kauppila kertoo myöskin, että tiellä kulkija on velvollinen hankkimaan apua Suomesta, jos Venäjän olet keskellä tietä kiinni. Samaa sanoi myöskin Venäjän rajapäällikkö.

Olen kyllä ymmärtänyt, että tien ylläpitäjälläkin on ja täytyy olla vastuuta. Samoin tulli ja raja-asemilla, jotka päästävät asiakkaita rajanyli jos tietävät tien Venäjän puolella olevan kulkukelvoton.

Herääkin kysymys, että eikö Suomi voisi sulkea raja-aseman kun tietää, että matka loppuu Venäjän puoleiseen asemaan.

Samoin Suomi voisi, edellyttää, että yhteistyökumppani pitää vuodenajoista riippumatta tiet liikennöitävässä kunnossa.

Lopuksi haluan kiittää Venäjän tullihenkilökuntaa jotka ymmärsivät tilanteen sekä osaa rajavartiohenkilöstöstä joka hyvin asiallisesti autoi meitä.

Eri työntekijöiden mielipiteet tuli kyllä hyvin selväksi kun isoa pakettiautomamme sohjussa käännettiin pimeässä takaisin Pääjärven suuntaan.

Koillissanomien jutut:

https://www.koillissanomat.fi/uutisetkoillismaa/hemmo-koskiniemi-vietti-...

https://www.koillissanomat.fi/uutisetkoillismaa/soratien-kelirikko-vahen...

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Venäjällä on rahat vähissä ja ei ole hurraamista Suomenkaan varannoissa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Pekka tosiaan vähissä ovat jos tietä ei pystytä auraamaan ja ylläpitämään.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Joka kaupungissa on lisääntynyt katukilometrit, että "ei talvikunnossapitoa". Liekö ne liikenemerkit siellä hukassa?

Pekka Iiskonmaki

#2
Sinne on tulossa kovat hulevesimaksut. Se on uusi vero.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset