Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

Venäjä on osa Eurooppaa -yhteistyöllä kukoistukseen!

Euroopan Unioni on tehnyt parhaansa eristääkseen Venäjän Euroopan kehityksestä. Puhutaan eurooppalaisista arvoista, jotka yhdistää jäsenvaltiota -sanotaan.

EU:n laajentumisen myötä on ryhdytty korostamaan Euroopan erillaisuutta Venäjään. Venäjä halutaan nähdä parpaarisena yhteiskuntana, jolla ei ole sijaa Euroopan tulevaisuudessa.

Todellisuudessa suurin osa Venäjästä on ollut aina osa eurooppalaista elämäntapaa, kulttuuria ja taloutta sekä valtarakenteita. Venäjän taloudelliset suhteet ovat tukemassa molempien alueiden kehitystä.

Ihmetystä herättää Euroopan pyrkimykset omaan asevarusteluun ja pyrkimys sen avulla korostamaa asemaa suurvaltojen joukossa. Suomi on Venäjän naapurusvaltiona, jopa julistaunut tämän kehityksen kärkimaaksi Ranskan rinnalla.

Euroopan pyrkimykset laajentaa reviiriä Ukrainaan sai pahan kolauksen. EU luuli ratkaisevansa Ukrainen ongelmat itse ns. hallinnollisilla muutoksilla,  eikä pyrkinytkään ratkaisemaan asiaa yhdessä Venäjän kanssa.

Nykytilanteesta kärsii Ukrainan kansa.

EU:n pitäisi pikin miten lopettaa leikkiminen suurvaltaa ja ymmärtää se, että Venäjä on osa Eurooppaa ja vain yhteistyössä molemmat menestyvä maailman markkinoilla taloudellisissa, kulttuurisissa, sotilaallisissa yms. suhteissa.

Suomella olisi tässä tuhannen taalan paikka, mutta sen nykyjohto pyrkii eristämään Venäjän muusta Euroopasta.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (51 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Miekat auroiksi!

Tällä planeetalla voi ja pitäisi voida elää vielä kymmeniä, ellei satoja miljoonia vuosia, ennen kuin taivaallinen fuusioreaktori kärventää systeemin. Tuosta elämän pituudesta maapallolla ei voi yksi sukupolvi ottaa mitään muuta järjellistä vastuuta kuin että laittaa järeät rauhanneuvottelut heti pystyyn ja uskoo tulevaisuuteen. Muuta ei ole, kuin se tulevaisuus, mieluummin mukava ja älykäs.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Jari, olen samaa mieltä. Rauhaa Suomen ja Venäjän rajoilla on riittänyt 70-vuotta joten olemme onnistuneet hyvin tavoitteessa ja rauhantyössä. Voitaisiin jopa olla ylpeitä.

Pekka Iiskonmaki

Hellää jo Hemmo.

Ei Venäjä koe Eurooppaa kumppanikseen, vaan välttämättömäksi pahaksi.

Pirullinen tilanne, kun Kiina pelottaa niin pirusti.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Pekka, Venäjä kyllä haluaa hyvät suhteet Eurooppaan vaikka Vanhan-Euroopan historia perustuukin siiromaihin ja orjayhteiskuntaan sekä rasismiin ja lopulta fasismiin. Nämä arvot kummittelee edelleenkin kun nykyjohto yrittää määrittää paremmuutta muihin maihin ja maanosiin.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Eipä Venäjäkään ole ihan viaton orjuuden suhteen.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

No Venäjän kansalla ei kauan vapautta ollut siinä välissä kun joutuivat maaorjuudesta kommunismiin.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #27

#27
Roskaväki sai mitä tilasi.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Venäjä tulee olemaan osa Kiinaa tulevaisuudessa!

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Pertti, tuo on mielenkiintoinen väite. Kehitteleppä ajatusta. Sen tiedän että Siperian metsissä työskentelee paljon kiinalaisia metsureita.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Eiköhän tämä kaikki ole selvää, kun katsotaan karttaa ja Venäjän ja Kiinan tunnuslukuja. Venäjä tulee olemaan Kiinan vasalli pitkässä juoksussa.

Putinin uhon takana on kuitenkin Kiina!

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi Vastaus kommenttiin #7

Pertti, Onko Ruotsin uhon takana edelleenkin Suomi ;)

Pekka Iiskonmaki

#5
Ei koko Venäjä ainakaan aluksi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Venäjä tuntuu tekevän kaikkensa Euroopan unionin saattamiseksi eripuraiseksi. Venäjä haluaa epäyhtenäisen EU:n ja haluaisi neuvotella kaikkien jäsenmaiden kanssa erikseen, koska kokee EU:n liian vahvana kokonaisuutena. Tämä näkyy mm. taloudellisena tukena Euroopan unionia vastustaville ääriliikkeille ympäri unionia. Rahat myymistään energiasta ja raaka-aineista se kuitenkin kipeästi tarvitsee uhoamiseensa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Pekka Venäjä haluaa harmoniaa Eurooppaan mutta EU:n nykyjohto haluaa eristää Venäjän. Mitää jää sitten muuta jäljelle kuin mainitsemasi tahot ;)

Jouko Kurppa

Venäjä ei haluaa harmoniaa Euroopassa. Äärioikeistolainen Putin rahoittaa Euroopan äärioikeistolaisia liikkeitä juuri hajoittaakseen Eurooppaa. Eikä EU ole eristämässä Venäjää, ojensi yhteistyön kättä vuosikausia NL:n romahdettua, mutta valitsi sotapolitiikan, johon rauhanjärjestö EU ei tietenkään voi suostua. EU on valmis yhteistyöhön, mutta ei voi sitä tehdä ennen kuin Venäjä alkaa elää ihmisiksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Vastakkainasettelu Venäjän kanssa ei tuo mitään hyvää EU:lle tai Suomelle.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

jarmo, näin on se ei voi olla EU:n etu

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Kun olin lapsi ja myöhemmin nuori, asuin Joroisissa. Noin 6000 ihmisen pieni kunta. Työllisyysaste oli lähes 100 %. Kaksi metallipajaa vei rautaa rajan taakse (kiskot lähtivät suoraan tehtaan pihalta), DC 9 suihkukone kävi kolmesti päivässä Joroisissa sijaitsevalla Varkauden lentoasemalla.

Kunnassa oli Joronjälki niminen hotelli vitostien varressa. Sillä meni myös hyvin.

Kaikki muuttui kuin yhdessä yössä Neuvostoliiton hajottua. Markka sukelsi. Tilalle otettiin eurot. Ja EU. Kiskot jotka veivät rautaa rajan taakse kasvavat nykyisin pajua - ja meille syötetään pajunköyttä.

Suomen valtion velka oli 80-luvulla alle viisi miljardia euroa. Nyt se on 150 miljardia euroa. Mitä helvettiä tapahtui?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Jani Suomi on jo vuosia ampunut itseään jalkaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Kaikki muuttui kuin yhdessä yössä Neuvostoliiton hajottua."

Niinpä, Venäjän osuus Suomen viennistä kutistui alle 5 prosenttiin, kun suurimmillaan se oli ollut Neuvostoliiton aikana yli 20 prosenttia. Idänkaupan romahtaminen lohkaisi kaksi prosenttia Suomen bruttokansantuotteestakin.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Jani Kuusela, tuostakin näkee että Venäjään ei voi luottaa kauppakumpoanina. Erilaiset mullistukset siellä voivat surkastuttaa kaupan hetkessä. Meidän etumme on, ettei idänkauppa muodosta kovin suurta osaa kauppavaihdostammme. Minkään kestävällä pohjalla toimimaan pyrkivän yrityksen ei myöskään kannata panna kaikkea idänkaupan varaan.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Kaikki kauppa on rikkautta - niin idän kuin lännen. Meidän maantieteellinen asemamme vaan puhuu idän puolesta. 150 miljoonaa ihmistä rajan takana. Ovatko Pekka Viljakaisen kaltaiset liikemiehet sitten mielestäsi väärässä?

https://www.yrittajat.fi/uutiset/557643-haetko-kas...

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

EU-maiden osuus Suomen tavaraviennistä oli vuonna 2017 noin 60 % ja euroalueen osuus 39 %. Saksa oli tärkein vientimaamme 14,2 % osuudellaan ja Ruotsi oli toisena 10,3 prosentin osuudella. Vienti Venäjälle lisääntyi 15 %, mutta maan osuus koko tavaraviennistä oli kuitenkin viime vuonna vain 5,7 %.

Onko EU sinusta tällä hetkellä niin vakaa, ettei mitään mullistuksia ole odotettavissa?

Käyttäjän heikki1k2auvinen kuva
Heikki K. Auvinen

Hemmo,

Mistä Venäjästä puhut. Aikaan sidotulla Venäjällä on kahdet kasvot. Aamuaskareista puolen yöhön saakka ja puolesta yöstä niin kauan kuin lasi pysyy pystyssä kädessä. Viimeksi mainittuun Venäjään kuuluu käsitys, että Suomi on ollut ja aina tulee olemaan osa Venäjää. Puolen yön jälkeinen venäläisuho, etenkin maan ylimmille lauteille päässeiden joukossa, ei ole mieltä ylentävää kuunnella.

Aamuaskareille aikaisin heräävät ja ennen puolta yötä nukkumaan menevien venäläisten joukossa on ihan hienoja ihmisiä. Jos he muuttavat omasta maastaan pois siirtolaisina, he pärjäävät missä hyvänsä.

Venäjän johdossa, erityisesti Moskova-keskeisen Venäjän johdossa on
ollut ihmisiä, joiden maanhankinta ja omien etujen ajaminen, on perustunut voiman käyttöön. Maanhankinta on tapahtunut ilman ostosopimuksia. Historiankirjoituksessa nämä asiat on kerrottu siten, että pienemmät kansat ovat halunneet vapaaehtoisesti liittyä Venäjään.

Voiman käyttö ei rajoitu ulkoisen uhkan torjuntaan, vaan myös niiden
Kremlin hallintoon liitettyjen alueiden pitämisessä osana Venäjää, jotka kulloinenkin Venäjän johto katsoo kuuluvan poliittisen järjestelmänsä toimintapiiriin. Suomi on yksi tällainen alue.

Jos et ole näitä asioita tiedostanut ja nähnyt ollessasi venäläisten kanssa, suosittelen erikoislääkärien puoleen kääntymistä. Se voi olla viruspohjainen oireyhtymä, joka oli varsin laajalle levinnyt 1970-luvulla opiskelijoiden keskuudessa. Tai se on synnynnäinen aistien vajaatoiminto, jossa ympäröivä maailma ei välity sinulle samanlaisena kuin muille ihmisille keskimäärin.

Kenties vaihteleva valon määrä pohjoisessa vuodenaikojen vaihdellessa tekee tepposen Venäjän näkemisessä eri lailla 60-leveysasteen kieppeillä kuin muut näkevät asiat etelämpänä.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Heikki, tämä on jotain jota en ole ennen kuulut "Kenties vaihteleva valon määrä pohjoisessa vuodenaikojen vaihdellessa tekee tepposen Venäjän näkemisessä eri lailla 60-leveysasteen kieppeillä kuin muut näkevät asiat etelämpänä."

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Suomella on kaksi vaihtoehtoa, hyötyä Venäjästä kaupankäynnistä tai olla hyötymättä, olemme valinneet tämän jälkimmäisen vaihtoehdon.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Venäjän tuhatvuotisessa historiassa ei ole vallinnut länsimaihin verrattavaa demokratiaa hetkeäkään, eikä ole näköpiirissä, että ihan pian se siellä toteutuisi.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Arto yhteistyössä ei voi lähtiä siitä, että sitä tehdään minun ehdoilla. Venäjällä on demokratia ja siitä pitäs lähtiä Euroopassa omansa.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Entäs Kiinassa, Intiassa tai Vietnamissa?

Silti marketit pursuavat tavaraa, vimpainta ja vitkutinta, mitkä ostamme pukin konttiin hyvillä mielin. Jalkaan Adidaksen lenkkarit, päälle Niken tuulipuku, korville kiinalaiset korvanapit, taskussa Samsungin puhelin, ja päässä Caps lippis.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Hemmo, pisteitä aloituksesi hienosta otsikosta!

Itse käytäntö hieman laahaa, monipuolisista syistä, niin "lännen" kuin "lähi-idän" taholta (ylimielisyys, alemmuudentunto, imperialismi, kapitalismi, idiotismi, nationalismi, ortodoksinen fasismi, nostalgia jne, jne).

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

ILMARI kuilua nyt kasvatetaanaan ja olis aika synteesille ;)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Vika molemmissa: lännen typerä ylimielisyys ja aiemman itäblokin (= käytännössä nykyVenäjän) alemmuudentunto. Siitä se soppa alunperin syntyi (aivan kuten 1930-luvulla..).

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #26

Ei se nyt lännen osalta noin mene, odotettiin Venäjän demokratisoitumista, mutta kehitys kulkikin toiseen suuntaan.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #30

Länsi lähinnä odotti että Venäjä myy luonnonvaransa länsimaisten pääomien käyttöön.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #31

Makkosen mutua, mutta rahapulassaan Venäjä on myynyt osuuksia öljykentistään Kiinalle, Intialle ja Qatariinkin.

The Russian government has approved a deal for India’s ONGC to acquire a 15 percent stake in the Vankor oilfield for $1.3 billion from Rosneft, the Interfax news agency reported on Thursday citing Anti-Monopoly Service head Igor Artemyev.

https://www.reuters.com/article/us-russia-india-oi...

Qatar steps in to rescue Rosneft's troubled stake sale to China

https://uk.reuters.com/article/us-rosneft-qatar/qa...

Russia's Lukoil sells Kazakhstan stake to China's energy giant

https://www.straitstimes.com/business/companies-ma...

jne.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi Vastaus kommenttiin #32

Ei myy määräävää asemaa.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi Vastaus kommenttiin #30

Mitä hittoa se meille kuuluu minkälainen demokratia Venäjällä on. Pääasia, että olemme naapurin kanssa hyvissä väleissä ja kauppa käy.

Paljon pahempi diktatuuri on Kiinassa ja Kiinaa kilvan kehutaan ja kauppaa tehdään eniten maailmassa.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #38

Kyllä se kuule kuuluu jo siinä mielessä, että Venäjä sattuu olemaan naapurimaamme ja sen demokratian kehitys tai kehitymättömyys vaikuttaa Suomeenkin. Kiinä ei ole lähelläkään Suomea.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Olipa nyt ihan miten vaan, niin on käsittämättömän lyhytnäköistä olla hyödyntämättä seinänaapurin ostovoimaa ja hyväksyä vastaavasti samalla kiltisti korkea työttömyys sekä kansalaisten kurittaminen KiKy - pelleilyllä ja sisäisellä devalvaatiolla.

Ei lienee satua, että mm ssa Ranska ja Eesti tekevät sujuvasti kauppaa Venäjälle bulvaanien kautta. Suomella on kaupan teon asemasta edelleen huono herra onni, eli typerät päättäjät.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Eli Hemmon mielestä Venäjän saa tehdä aina mitä haluaa, valloittaa toisen valtion alueita ja järjestää niissä vaaleja ja siitä huolimatta pitää tällaisen valtion kanssa tehdä yhteistyötä ja kauppaa kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Lainattu kommentti omasta blogistani:

"Vielä;
Tehkää testi => Vaihdetaan USAn tilalle Venäjä:

1991: Venäjä hyökkäsi Persianlahdelle

1993: Venäjä taisteli Mogadishussa Somaliassa

1996–1999: Venäjä pommitti entistä Jugoslaviaa

2001–: Venäjä hyökkäsi uudelleen Afganistaniin

2003–2010: Venäjä aloitti Irakin sodan ja miehitti sen yhdessä liittolaistensa kanssa.

2010 Venäjä aiheutti Syyrian sodan

2011 Venäjä järjesti vallankaappauksen Libyassa ja aiheutti näin sodan.
Venäjän ulkoministeri taivutti presidentin antamaan Libyan jäädytetyt miljardit "maltilliselle oppositiolle" (ISIS & Co) ja turvasi heidän matkansa Syriaan taistelemaan Assadia vastaan.
______________________________

Miltä tuollainen historia tuntuisi?
Olisiko länsimedia repinnyt kalsarinsa, eikö jokainen politikko olisi suu vaahdossa vertaamassa Venäjää Stalinin aikaiseen NL:on ja Nazi-Saksaan?

Eikö teitä ihmetytä se, että media ei näe mistä pakolaisaallot johtuvat, vaan ovat aiheesta hiljaa?
Ja samoin tekevät selkärangattomat politikot, Vassareita myöten.
Ettekö huomaa kuinka aivopestyjä olette?"

http://janikuusela11.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2632...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

No Venäjähän se aloitti Afganistanin sodan 1979. Ei USA:n tekoja kukaan tässä puolustele, mutta mitä alueita on USA Venäjäm tapaan liittänyt itseensä? Ja Euroopassa, johon Suomikin kuuluu? Stalinin ja natsien tekojen ero on siinä, että Saksa on selvittänyt natsien teot, mutta NL ei vastaavasti Stalinin tekoja.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Eurooppaan pyrkivistä pakolaisista afganistanilaisten joukossa on eniten perheistään erotettuja alaikäisiä poikia. Lähtijöiden luvut ovat suurimpia sitten Yhdysvaltain johdolla aloitetun, Taliban-liikkeen vastaisen operaation vuonna 2001. Lapsipakolaisen paras keino selvitytyä on aikuistua varhain.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #44

Et sitten vastannut komenttiini.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #45

Kerroin vain, että Yhdysvaltojen sotatoimien seurauksena ovat syntyneet pakolaiskriisit niin Irakiin, Somaliaan, Libyaan kuin Afganistaniin.

Krimin tilanne on täysin länsimedian antamissa tiedoissa. Tunnetko ketään venäläistä tai ukrainalaista? Minä tunnen molempia. Yhdessä olemme istuneet iltaa hyvän ruuan ja tietysti vodkan kanssa. Kuka voisi paremmin kertoa tilanteesta kuin ukrainalainen tai venäläinen itse? Luuletko olevasi paras asiantuntija tilanteessa?

Jo Pontius Pilatus kysyi Jeesusta tuomittaessa, mikä on totuus, mikä on faktaa? Juutalaisilla fariseuksilla oli oma näkemys, opetuslapsilla omansa, roomalaisilla oma. Sama pätee nykyisin. Istun monesti iltaa venäläisten kanssa. He pitävät monia asioita, kuten tätä venäjätrolli tehdasta, naurettavana asiana. Ei faktana. Me taas, tai en minä, monet pitävät Ylen uutisia faktatietona. Se on toisille faktaa, toisille fiktiota.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #45

Kun kysyin onko kaikki venäläinen media Putinin hallussa tai kontrollissa? Venäläiset vastasivat vastakysymyksellä: Onko kaikki virallinen Suomen media kenen hallussa? Eikö täällä juuri tuomittu Ilja Janitskin, joka oli vaihtoehtomediaa?

Venäläisillä on oma facebook, Vkontakte. Facebook on Venäjällä toki sallittu sovellus myös. Vkontakte puolestaan on venäläisten ihan oma palvelu, jossa keskustelua käydään pääasiassa venäjäksi, kyrillisillä kirjaimilla venäläisten ja muiden itäeurooppalaisten kanssa. Kieliasetukset voi toki halutessaan vaihtaa, ja löytyypä asetuksista suomikin. Kaikkiaan kielivaihtoehtoja on yli 70.

Vkontakte on Venäjällä hurjassa kasvussa oleva sosiaalisen median sovellus. Päivittäisiä käyttäjiä sillä on oman ilmoituksensa mukaan yli 70 miljoonaa, ja se on koko Itä-Euroopan suosituin sivusto.

Kyllä venäjällä seurataan niin omaa kuin Suomen, Amerikan tai eurooppaisten eri medioita. Kukaan ei sitä siellä estä.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #47

Venäläiset trollit vastaavat aina vastakysymyksillä, eivätkä vastaa varsinaiseen kysymykseen. Minusta Suomessa ei ole mitään "virallista mediaa" ja Suomessa ei tukahduteta eri mieltä olevia medioita.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #48

Kun olin lapsi ja myöhemmin nuori Joroisissa, pienessä maalaispitäjässä, Varkauden kaupungin kupeessa, meille opetettiin medialukutaitoa.

Joroisten lehti oli kepulainen äänenkannattaja, Warkauden Lehti puolestaan paperitehtaistaan johtuen selkeästi vasemmistolainen media.

Meille opetettiin että varsinkin omaa mediaa tulee lukea kriittisesti.

Mitä kommenttiisi tulee, kysymys on venäläisistä ystävistäni ja ukralailaisista ystävistä. On todella huonoa ja epäasiallista käytöstä haukkua heitä trolleiksi.

He ovat asuneet Venäjällä, osa Ukrainassa, nykyisin asuvat Suomessa. Ovat oppineet suomenkielen muutamassa vuodessa ja käyvät töissä. Elleivät saa työpaikkaa, muuttavat sen perässä. Osa on lähtenyt takaisin Venäjälle.

Erittäin älykästä ja avarakatseista porukkaa. Eivät hauku suomalaisia, mutta pitävät kyllä joidenkin asenteita jopa rasistisina.

Vitsailevat omassa facebookissaan, Vkontaktissa, sille että jos Norjan merellä törmäilee alukset, tai juna on myöhässä tai Suomi häviää Venäjälle jääkiekossa, että onko syynä Putin vai koko Venäjä.

Tämä trollitehdas on heille lähinnä vitsi. Jokaisessa maassa on omat "trollitehtaansa" - jopa jokaisen kunnan oma lehti voi olla sellainen, riippuen onko vasempaan vai oikeaan kallellaan.

Trollaaminen on mielipiteisiin vaikuttamista.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #49

Miksi kuvittelet, että olisin tarkoittanut sinua, Kuusela? vai tunnistitko kuitenkin itsesi?

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela Vastaus kommenttiin #48

Etkä vastannut kysymykseeni tunnetko henkilökohtaisesti ketään venäläistä tai ukralainalaisia? Vai perustuuko mielipiteesi pelkästään siihen mitä olet Ylen uutisissa nähnyt?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset