Lapin kultaa ja itsenäisyyttä janoava lapinÄSSÄ POHJOISIA AJANKUVIA JA AATOKSIA VUODENAIKOJEN VIRRASSA

Polttoainevero ei ole tasaveroa, vaan kohdistuu maaseudun köyhiin

Hallituspuolueista varsinkin vasenlaita väittää polttoaineveron kohdistuvan tasapuolisesti kaikkiin tuloluokkiin.

Aika hurja väite.

Polttoainevero kohdistuu etupäässä henkilöihin, jotka:

* asuvat maalla ja tarvitsevat autoa työhön ja palvelujen hankintaan

* alueille joissa joukkoliikennettä ei ole tai niiden aikataulut eivät sovi asukkaiden tarpeisiin

* ja jotka käyttävät paljon loma-asuntoa.

Polttoainevero kohdistuu kaikista vähiten henkilöihin, jotka

* asuvat kaupunkikeskuksissa ja lähellä työpaikkoja

* joilla on käytössä toimiva joukkoliikenne ja palvelut lähellä.

Hallitus hankkii rahat polttoaineen veronkotukuksilla 350 miljoonaa euroa maaseudun köyhiltä ihmisiltä, jotka on pakotettu käyttämään henkilöautoa, joka on vanha ja vähiten niiltä, jotka käyttävät autoa vain satunnaisesti ja pystyvät tuloillansa hankkimaan uuden vähän polttoainetta käyttävän.

Tämä on oikeistolaista ja vihreää talouspolitiikkaa, joka ei ota laisinkaan huomioon maan laajuutta ja sitä, että maaseudun ihmisillä ei ole muuta vaihtoehtoa käydäkseen työssä ja hankkiakseen palvelut, kuin oma auto.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala

Noinhan se on. Vihreät meuhkaavat joukkoliikenteen puolesta yksityis-
autoilua vastaan. Totuus kuitenkin maaseudulla on, ettei sitä joukko-
liikennettä ole olemassa, eli ainoa keino liikkua on oma auto.
Jota sitten kustannusten muodossa rankaistaan.

Arto Lauri

Näinhän se on. helsingin maailman korruptoituneimmat ja moraalittomimmat vallasherrat haluavatkin tällaisella epäoikeudenmukaisuuksillaan vain yhtä.

Autioittaa maakunnat uraanisikailukaiovoksiskseen. Että Aatos Erkoit ja vastaavat ökyläskit saavat helsingin talouteensa k a i k i ihmisten sieluja myöten myytäväkseen taas EU:n sikailijoille rahaa vastaan!

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Periaatteessa polttoaineen verotus on oikea tapa verottaa autoilua. Se on myös selkeämpi kuin ruuhkamaksut saatika gps-paikannukseen perustuvat kalliit järjestelmät. Ajoneuvovero taas rokottaa pelkkää omistamista, mikä on mielestäni epäoikeudenmukaista.

Autoilijaltahan kerätään yli 7 miljardia euroa vuosittain erilaisina maksuina. Tästä alle miljardi palautuu tiestön ylläpitoon. Suuri osa tästä veropotista meneekin käytännössä sosiaali- ja terveysmenoihin, joka on budjetin suurin menoerä. Hemmo, mistä päästä sinä paikkaisit rahoitusaukkoa, mikäli polttoaineiden veronkorotus on sinusta se väärä tapa?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Korottamalla tuloveroa ja jyrkentämällä progressiota.

Arto Lauri

Kyllä se k a i k e i n helponm tapa olisi vähentää maamme nimenomaisia kuluja!
______________________________________

A/ Ydinalan saamat 95% tukiaisensa pois. Verojaan maksamattomat TVO / Posiva verotukseen mukaan!

Koska nämä verorikolliset ovat tehneet tätä jatkettua Mankkala verorikostaan jo vuosikymmenet voisimme ottaa verot takautuvasti. Näin veroja ei kansan tarvitsisikaan maksaa seuraavaan 10 vuoteeen!) Samalla ydinalan korruptiorahat politikoille poistuisivat ja taas säästyisi miljardit poikineen. Helppoa ja toimivaa.

Ilkka Järvelä

Raija Sivun vero-ohjelmalla saataisiin näppärästi pimennettyä koko Suomi.

Arto Lauri

Oletko t o s i a a n k i n sitä mieltä, että jos TVO ja Posiva maksaisivat veronsa rehellisemmin. Kuten vaikka Forttum tekee, Jo SE kaataisi nämä läpi korruptoituneet ydinimpperiumit seinään?

Ja vaikka kaataisikin. Niin miksi ihmeessä TVO:n ydinloisten kuolema sammuttaisi maamme kaikki muut yli 80% maamme energiasta tuottavat rehellisemmät energiayritykset? Esim. meidänm EKO- norppavesisähkölle on yksi ja hailee vaikkei TVO:n kaltaisia veroloisia olisi ikinä edes keksitty kansaamme kiusaamaan. Sähköä tuotamme siitä riippumatta kymmenin miljoonin kilowatein silti.)

Käyttäjän dzogchen kuva
Lasse Myllypuro

Eräs tuttavani asuu Rovaniemen keskustasta 50km. Hänellä on muutenkin pieni eläke ja yhden miehen talous, mitenkä tällaiset ihmiset oikeasti pärjää? Miksi heitä pitää turhaan kiduttaa? Luulis, että jokaisella olisi oikeus syödä ja elää?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Juuri näin. Ihmiset pakotetaan/savustetaan pois omista mökeistään palvelujen lähelle.

M-T Heikka

Vihreät, kokoomus ja demarit ovat keskittyneet sinne läntiseen Helsinkiin. Vasemistoliitto on taas päätt'nyt siirtää kannatuskeskuksensa samoille seuduille.

Mitä tuumii työmatkojaan ajeleva pohjoisen vasuri Arhinmäen tempusta. Saattaa aatella, että olis perkele pitäny niitä persuja äänestää.

Emmie tiä, mutta luulen.

Lapissa moni reissaa satojakin kilometrejä työhön. Se tuö köyhänasia käy kalhiiski.

Olenko mie pirullinen.

Ilkka Järvelä

"Olenko mie pirullinen."

Olet ja hyvä niin. :P

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Täältä Pellostakin käy ihmisiä Rovaniemellä töissä. Se on sata kilometriä sivu ja ylikin, riippuen missä kohtaa kaupunkia työpaikka on. Laajat ovat työssäkäyntialueet nykyään, eikä muuttaakaan kannata kun puolison työpaikka ja perhe on täällä.

Mikähän tällaisen työmatkailijan todellinen veroprosentti on kun mukaan lasketaan myös maksetut polttoaineverot?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Rovaniemen laidoilta on matkaa keskustaan yli 90km. Ranualtakin kuljetaan töissä Rovaniemellä.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Arhinmäelle ja Saramolla tuskin on edes autokorttia.

Käyttäjän dzogchen kuva
Lasse Myllypuro

Suurin osa työssäkävijöistä saa kilometrikorvauksia. Työttömät/vähävaraiset eivät saa. Muistan kun kävin Rovaniemestä Ivalossa haastattelussa autolla. Työvoimatoimisto maksoi minulle kilometrikorvauksia 100e edestä. Aika huikea summa jos tuon kertoo 20 päivällä. Ja sitten osa saa varmasti vielä korvauksia kun käyttävät omaa autoa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Valtion ja kuntien virkailijat saavat 43 senttiä/km.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Verotuksessa on työmatkavähennyksessä omavastuuosuus sekä yläraja.

Heli Hämäläinen

Tietyt alueet Suomessa tulisi vapauttaa käyttömaksusta tai jopa antaa autosta käyttökorvaus. Nykyinen systeemi voisi olla porrastettu sen mukaan missä auton haltija on kirjoilla.

Jos asuu selkosilla eikä ole joukkoliikennettä, on älytöntä maksaa autosta käyttömaksua.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Polttoainevero voisi olla kunnallisverossa vähennyskelpoinen niille jotka asuvat kaukana palveluista.

Perussuomalaisten pitäisi yrittää estää polttoaineveronkorotus kaikkinensa.

Heli Hämäläinen

Se on vain äärettömän vaikea toteuttaa ja aiheuttaisi uuden byrokratian. Sen sijaan AKE:n / Trafin nykyinen verotusapparaatti on käyttökelpoinen ja kohdistuu ajoneuvorekisterin tietoihin. Periaatteessa jokaiselle postinumerolle voisi määrittää oman ajoneuvoveron, joka voisi olla isojen etäisyyksien Lapissa jopa negatiivinen eli palautusta

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuv...

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Ei se nykyisen tekonologian aikana olisi kovinkaan vaikeaa. Korttiin vaan ladattaisiin tietyt tiedot ja polttoaineen hinta olisi sen mukainen.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Heli, idea on hyvä, mutta toivoton saada toteutetuksi kun enemmistö päättäjistä asuu etelässä ja uusmaalaiset sekä helsinkiläiset viherpipertäjineen ovat päällepäsmäreinä päätöksenteossa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset